Kakovostne zvočnice in e-knjige na: logo

Kakovostne zvočnice in e-knjige na: logo

RevijaGeaAmb2

Še vedno les

150 let blagovne znamke Fritz Hansen – »Njihovi« oblikovalci so dansko oblikovanje postavili na zemljevid sveta

Danska na področju oblikovanja že vse od konca druge svetovne vojne velja za velesilo, podobno kot Italija, vendar vsaka na svoj način.

Dansko oblikovanje se nagiba k svetlemu lesu, lahkotnosti ter harmoniji, medtem ko italijansko temelji na širši paleti barv in drznejšem oblikovalskem pristopu. Podjetje Fritz Hansen, ki letos praznuje častitljivih 150 let, je v kanonu danskega oblikovanja najstarejše, pod eno streho pa združuje verjetno najbolj vplivne oblikovalce našega časa, ki so dansko oblikovanje postavili na zemljevid sveta.

Podjetje Fritz Hansen je v Køpenhagnu v drugi polovici 19. stoletja ustanovil mizar s tem imenom. Iz majhne delavnice se je v 150 letih razvilo v mednarodno priznano blagovno znamko pohištva in notranje opreme. Najprej so sloveli po odlični kakovosti svojih lesenih izdelkov, ko pa so po drugi svetovni vojni začeli sodelovati z oblikovalci, kot so Hans. J. Wegner, Arne Jacobsen, Verner Panton, Finn Juhl, Poul Kjaerholm in drugi, je Fritz Hansen postal ikonična blagovna znamka, ki še danes predstavlja najboljšo dansko tradicijo oblikovanja, nekakšno visoko modo v svetu pohištva.  

Ob praznovanju 150-letnice so se odločili, da v življenje obudijo nekaj najbolj zanimivih in naprednih kosov iz svoje zgodovine, kakršen je denimo že na prvi pogled zelo zapleten (tudi dobesedno) stol z oznako PK0 A. Prav tega so v ljubljanskem Kubusu ob visoki obletnici postavili na častno mesto. »PK0 A je mojstrski kos iz vezane plošče, ki predstavlja skrajni moment v doseganju meja na področju krivljenja lesa. Leta 1952 ga je oblikoval danski oblikovalec Poul Kjærholm. V počastitev obletnice so izdelali omejeno serijo 600 kosov tega nenavadnega stola, ki je prava umetniška skulptura,« pojasni arhitektka Ula Vehovar

PK0 A je stol, ki je bil ob nastanku pred svojim časom in še danes deluje precej futuristično. Tvorita ga dva kiparsko oblikovana kosa lesa, ki povezana z distančnikom ustvarjata udoben stol, ki je lep z vseh zornih kotov. Navdih za netipično obliko je Poul Kjærholm črpal iz kiparskih del Henryja Moora, Barbare Hepworth in Jeana Arpa ter japonskega in ameriškega oblikovalskega gibanja petdesetih let. 

PK0 A je temelj zgodovine sodobnega oblikovanja. Poul Kjærholm je bil v zgodovini podjetja Fritz Hansen zelo pomemben, leta 1957 je ustvaril še komercialno in kritiško zelo uspešen stol, diskreten in eleganten fotelj PK22, ki pooseblja Kjærholmovo iskanje idealne oblike s poudarjeno industrijsko dimenzijo, ki je bila vedno prisotna pri njegovem oblikovanju. PK22 je enostaven fotelj iz dveh ploskev, ki spominja na znameniti Mies van der Rohejev naslanjač Barcelona. Leta 1957 je bil nagrajen z veliko nagrado na milanskem trienalu, ki je avtorja uvrstila med najuglednejša imena  mednarodnega oblikovalskega prizorišča, ki ga zaseda še danes.

Revija_gea_Amb2

Jacobsnov stol nikomur v podjetju ni bil zares všeč, potem pa se je pojavilo dansko farmacevtsko podjetje Novo Industry, ki je potrebovalo lahek in stabilen stol, ki ne bi zasedel preveč prostora.

Mizarska delavnica za najbolj petične stranke

Zgodba podjetja Fritz Hansen se začne leta 1872, ko je podjetni mizar v Køpenhagnu pridobil trgovsko dovoljenje, nato pa leta 1885 v svojem imenu odprl podjetje za proizvodnjo pohištva. Samo dve leti pozneje je njegova delavnica v Christianshavnu, kjer so se osredotočali na zelo kakovostno leseno pohištvo, cvetela. Hitro so si pridobili petične stranke, med drugim so izdelali pohištvo za danski parlament, vrhovno sodišče v palači Christiansburg, univerzitetno knjižnico, mestno hišo v Køpenhagnu in druge pomembne ustanove. 

Na prelomu stoletja je Fritzov napredno misleči sin Christian začel eksperimentirati s tehnikami krivljenja lesa z uporabo pare, ki je bilo takrat v modi in je z vzponom Thonetovega pohištva v Avstro-Ogrski doseglo izredno priljubljenost in rekordne prodajne številke. Podjetje Thonet je leta 1870 doseglo nezaslišanih 400.000 prodanih kosov pohištva na leto, kar dotlej ni uspelo še nobenemu proizvajalcu, vendar je po prvi svetovni vojni z razpadom Avstro-Ogrske njihova proizvodnja padla za četrtino. To je bila smola za Avstrijce, a priložnost za Dance, da vstopijo na trg z novimi pristopi v krivljenju lesa in novimi, drugačnimi izdelki. Christian je tehniko krivljenja še izpopolnil ter dal »upognjenemu« pohištvu novo dimenzijo. Fritz Hansen je tako postal vodilni svetovni proizvajalec pohištva iz masivnega lesa in furnirja. 

Z vzponom nemškega Bauhausa po prvi svetovni vojni je krivljen les nadomestila krivljena kovina, za kar je poskrbel legendarni francosko-švicarski arhitekt Le Corbusier. Priljubljeni so postali stoli iz jeklenih cevi, ki so jih v tridesetih letih prejšnjega stoletja oblikovali Bauhausovi arhitekti – Mart Stam, Marcel Breuer in Mies van der Rohe. Za razliko od bolj masivnega in strogega nemškega funkcionalizma je skandinavski dizajn ponujal lahkotnejše, bolj praktične in cenejše modele s čistimi linijami in jasno funkcijo. 

Novo modo je izkoristil tudi Fritz Hansen ter dal na trg prvo dansko jekleno pohištvo in ikonični cerkveni stol Kaareja Klinta. Kljub drugi svetovni vojni, ki je ostro zarezala v življenje in gospodarstvo, ali pa prav zato, saj je avstrijska produkcija pohištva zelo trpela, pa je imel Fritz Hansen toliko dela, da je v tem času celo razširil svojo tovarno. Za povrhu mu je naproti prišla huda zima, ki je povzročila, da je veliko danskih orehov odmrlo in jih je bilo treba posekati, kar so v podjetju izkoristili ter svoja skladišča napolnili z dragocenim lesom. Ko so nato predstavili novo serijo pohištva iz eksotičnega oreha, je takoj doživela izjemen uspeh.

RevijaGEA_amp2_nov

Arne Jacobsen je fotelj Egg oblikoval za preddverje hotela SAS Royal v Kopenhagnu.

Republika Fritz Hansen širi svoje meje

Fritz Hansen je leta 1963 proizvodnjo preselil iz Christianshavna v Allerød na severu Køpenhagna, proizvodne kapacitete pa so razširili na tri proizvodne hale ter jim dodali še predstavitveni prodajni salon. Naslednja leta so bila za podjetje prelomna, na prvi delovni dan leta 1979 je Fritz Hansen naznanil, da 107 let staro podjetje ne bo več ostalo v rokah družine, in prodal 75 odstotkov svojih delnic  družbi Skandinavisk Holding. Podjetju se je pridruži oblikovalec Verner Panton, enfant terrible danskega oblikovanja, ki je stopil na čelo avantgardnega gibanja, ki je na prvo mesto postavljalo plastiko, ta pa je bila za Fritza Hansena, katerega prva ljubezen je bila vedno les, provokacija in navdih obenem. 

Panton je za Fritza Hansena naredil lahek usnjen naslanjač, ki sloni na tankem kovinskem ogrodju in sliši na ime Bachelor. Nekaj let pozneje se je proslavil z oblikovanjem prvega stola, ki je bil izdelan iz enega kosa plastike in danes velja za eno izmed največjih ikon modernega oblikovanja. Šlo je za znameniti stol Panton, ki ga izdeluje nemško podjetje Vitra. 

Verner Panton ni maral bele barve, kar je bilo za Danca zelo nenavadno, poleg tega se je navduševal nad plastiko, medtem ko so njegovi danski kolegi prisegali na les. A kljub temu Fritz Hansen še danes večinoma izdeluje stole in drugo pohištvo iz lesa, plastike je vsaj na Danskem zelo malo, pove Ula Vehovar. 

Ob praznovanju obletnice je podjetje izpostavilo svoje največje uspešnice. Na fotografiji je Jacobsnova minimalistična miza FH3605.

Ob praznovanju obletnice je podjetje izpostavilo svoje največje uspešnice. Na fotografiji je Jacobsnova minimalistična miza FH3605.

Burno Pantonovo obdobje se je končalo z vrnitvijo podjetja h koreninam, k lesu in legendi Arneju Jacobsenu, klasičnemu danskemu oziroma skandinavskemu dizajnu, kar se jim je obrestovalo že čez nekaj let. Leta 1983 so organizirali razstavo novih kosov dizajnerskega pohištva v kongresnem centru Bella Center v Køpenhagnu, kar je bila prepričljiva manifestacija blagovne znamke pohištva na Danskem. Podjetje je pridobilo tudi pravice do lastništva zbirke pohištva Kjærholm, ki jo je oblikoval Poul Kjærholm med letoma 1951 in 1980, ter zbirk Kevi in ​​Munch Møbler, kar je imelo velik odmev v javnosti in je vplivalo na večje zanimanje za blagovno znamko in rast prodaje.  

To je bila odlična iztočnica za širitev dejavnosti podjetja v devetdesetih, ko so začeli osvajati globalne trge. Vodstvo je želelo preoblikovati podjetje iz proizvodnega v globalno blagovno znamko s poudarkom na uporabniški izkušnji, življenjskem slogu in končnem kupcu. Leta 1999 so odprli novo tovarno v Vassingerødu in s tem občutno povečali proizvodne zmogljivosti, za podobo v javnosti pa sta bila odločilna razstavni salon in muzej, kjer so predstavili dolgo in bogato dediščino blagovne znamke. 

Revija_gea_Amb2_nov

Danes kultni Arne Jacobsen je leta 1952 z legendarno Serijo 7 zavladal v svetu oblikovanja

Prehod v tretje tisočletje so obeležili z lansiranjem novega imena – Republic of Fritz Hansen. Hkrati so začeli sodelovati z oblikovalci, kot so Kasper Salto, Piero Lissoni, Cecilia Manz, oblikovalski duo Gam-Fratesi, Jaime Hayon, biro Nendo, Sebastian Herkner in drugi, ki ustvarjajo nove modele za nove generacije potrošnikov. Fritz Hansen, ki je dotlej več kot stoletje večinoma sodeloval z danskimi oblikovalci, se je v želji po osvajanju novih trgov in novih kupcev odločil za (strateško) sodelovanje z oblikovalci iz drugih držav in kulturnih okolij. A klasično dansko oblikovanje ter stoli legendarnega Jacobsena ostajajo relevantno in trdno jedro znamke, ki jo je treba zgolj poživiti z novimi, sodobnimi pristopi.

Članek je bil objavljen v reviji Gea

Gea spodbuja dejaven življenjski slog in vseživljenjsko radovednost ter navdušuje z aktualnimi raznolikimi temami o dogajanju okrog nas.

Več o reviji Gea > 

Revija_gea_naslovka
Revija Gea

Naročniki revije Gea imajo 15 % ugodnejšo naročnino.

Menu